Agenda >>

6 februari 2018

Bestuursvergadering

7 februari 2018

Ontbijtsessie Energieke Regio

28 februari 2018

Algemene Ledenvergadering GRIC 2018

6 maart 2018

Bestuursvergadering

> meer agenda

© 2018 www.ouwelandontwerp.nl
technische realisatie: www.klik3.nl

Nieuws

Werkstress: hoe voorkom je een burn-out?

Datum: 15-11-2017

Dat was het onderwerp van de ontbijtsessie die ondernemersvereniging GRIC op 15 november 2017 organiseerde tijdens de landelijke Week van de werkstress. In het hele land organiseerden bedrijven activiteiten om de werkstress aan te pakken en het werkplezier te vergroten. Ook het GRIC zat bovenop de actualiteit met deze interactieve presentatie door Pontier&vanMoorst.

Stress op het werk is beroepsziekte nummer 1 en één miljoen Nederlanders hebben last van burn-outklachten, zo leert onderzoek van TNO. Volgens de voorpagina van de Volkskrant, nota bene op de dag van de ontbijtsessie, is het aantal burn-outs schrikbarend gestegen, van 9,4 naar 15% bij vrouwen en van 6 naar 9% bij mannen. Bij 92% was dit ook daadwerkelijk vastgesteld door een arts. Deze cijfers komen uit het Nationaal Salarisonderzoek 2017, uitgevoerd onder 72.000 werknemers. Als verklaringen meldde de Volkskrant: de wildgroei van tijdelijke contracten (en bijbehorende onzekerheid), de aantrekkende arbeidsmarkt (stijgende werkdruk) en het feit dat vrouwen op meer borden tegelijk moeten schaken dan mannen (opvoeding en mantelzorg, naast het werk).

Ontspanning na inspanning
De deelnemers kregen van Natasja en Paula concrete handvatten aangereikt om mentale stress te verminderen en een burn-out te voorkomen. We bespraken in tweetallen wat we eigenlijk verstaan onder succes, stress en veerkracht. Zo kwam naar boven dat succes niet komt aanwaaien, maar dat er onder het zichtbare topje van de ijsberg, onder andere veel inzet, doorzettingsvermogen en opoffering schuilt. En ook dat je moet kunnen omgaan met teleurstellingen (veerkracht) en dat er zowel positieve als negatieve stress bestaat. In beide gevallen echter is het erg belangrijk om na inspanning ook te ontspannen (herstellen). Topsporters weten daar alles van. Als je dat niet doet, sta je continu in de ‘actiestand’ en bouwt de spanning zich (fysiek) op. Dit kan op lange termijn tot een burn-out leiden. Overigens is te weinig stress ook niet goed, dan dreigt een bore-out. De waarheid ligt dan ook, zoals wel vaker, in het midden.

Fitness voor het brein
Ons brein hanteert diverse alarmsystemen en daaraan gekoppelde stressreacties. Iedere persoon heeft een eigen voorkeur voor vechten, freeze of vluchten. Er zijn diverse tools om met (mentale) stress om te gaan (zie ook checkjewerkstress.nl). Een goed beginpunt is het vaststellen van wat je nu echt belangrijk vindt in je leven (gezondheid, plezier in je werk), ook wel waarden genoemd. Om daar vervolgens mee aan de slag te gaan (toegewijde actie). Ook is het belangrijk om te beseffen dat jouw gedachten geen feiten zijn (cognitieve defusie). Maar liefst 70% van onze gedachten is negatief en dit beïnvloedt ons gedrag. Schrijf eens op door welke interne ‘regels’ jij je laat leiden.

Het ACT-model


Sprankelmoment
Het mooie van deze bijeenkomsten is, dat er niet alleen informatie wordt overgedragen, maar dat we ook met elkaar in gesprek gaan over onze eigen ervaringen en inzichten. Dit leidt tot inspirerende gesprekken en een prettig gevoel van herkenning. Samen is meer dan alleen! Had je meer willen weten? Kom dan de volgende keer zelf of vraag een van de deelnemers naar zijn of haar ervaring.

Erwin van Dongen van restaurant Samen uit Gilze verwoordde het als volgt: ‘De bijeenkomst was heel confronterend: hoe ga ik om met werkdruk en stress, wat zou ik liever doen als niets moest. Regelmatig rust nemen is erg belangrijk en dat is bij mij het afgelopen jaar niet gelukt. De ontbijtsessie was super interessant, belangrijk en leerzaam. Nu weet ik weer waarom ik naar deze bijeenkomsten wil blijven gaan, ook als ik het druk heb’.

**

> klik hier om terug te keren